تبلیغات
- حالا یه مطلب:





حالا یه مطلب: [عمومی , ]


فیلم بوتیک ساخته حمید نعمت الله را روز یکشنبه ۲۸ نوامبر در بخش مسابقه جشنواره سه قاره نانت نمایش دادند.

بوتیک که نخستین فیلم بلند نعمت الله است و در فهرست هفت فیلم پرفروش امسال سینمای ایران قرار دارد و از طرف بسیاری از منتقدان نشریات تهران هم مورد تحسین قرار گرفت، در جشنواره نانت توجه چندانی بر نیانگیخت و حتی می توان گفت که با سردی تماشاگران روبرو شد.

فیلم بوتیک را شاید بتوان آیینه تمام نمای بخش عمده ای از طبقه جوان جامعه امروز ایران دانست. جوانانی که بیکارند و یا تن به کار نمی دهند، دچار سرخوردگی های عاطفی و خانوادگی هستند، از خانه فرار می کنند بی آنکه سرپناهی داشته باشند، گرفتار مواد مخدرند، پول ندارند، دزدی می کنند، تقلب می کنند و حتی بدون آنکه لازم باشد مرتکب جنایت و آدمکشی می شوند و در نا امیدی مطلق آینده ای برای خود نمی بینند.

حمید نعمت الله در پاسخ به سؤال من که به نظر او چه چیزی مایه توفیق تجارتی فیلم بوتیک در ایران بوده است، اظهار عقیده کرد که بخش عمده ای از تماشاگران جوان فیلم، با شخصیت های آن همذات پنداری کردند و آنها را به جا آوردند. که این به جا آوردن ها، بسیار مؤثر بوده اند.

نعمت الله اضافه کرد که این فیلم – همانگونه که صحبتش رفت- درباره محرومیت جوان ها و به خصوص محرومیت مالی آنهاست و این موضوع در فیلم یک جنبه هشدار دهنده دارد.

اما صرفنظر از مسئله فقر، نکته دیگری که در فیلم به وضوح نمایانده می شود موضوع انحطاط اخلاقی است که گریبانگیر اکثر شخصیت های فیلم است. از حمید نعمت الله پرسیدم که آیا جوانان امروز ایران اینگونه اند؟

او موافق برداشت من از فیلمش نبود و همه جوانان بیکاره و ولگرد فیلمش را جوانانی شریف و نجیب بر می شمرد.

به گمان او "آدم بد" جامعه، آدمهایی مثل شخصیت شاپوری در فیلم هستند که در آپارتمانشان به عیش و عشرت و مصرف مواد مخدر و اغفال جوانان مشغولند و از همان جا هم کسب و کارشان را اداره می کنند و البته نمی توان همه را مثل آنها پنداشت.

نعمت الله اضافه کرد: "من با این نگاه موافق نیستم که همه بد شده اند. من آدم های بسیاری را می بینم که با یک گیجی و ناباوری، شاهد این اوضاع هستند، اما خودشان آدم های بدی نیستند و در مقابل هر وسوسه "بد بودن" مقاومت می کنند."

پایان فیلم بوتیک صحنه ای بسیار گیرا و با معناست. بعد از درگیری جهانگیر با شاپوری که به قتل شاپوری می انجامد، وقتی جهانگیر با صورت خونین خود را به آسانسور می رساند، دوربین از بالا، اطاقک آسانسور را طوری نشان می دهد که گویی به قعر زمین فرو می رود، انگار که تابوتی را به گور می سپارند.

حمید نعمت الله در پاسخ سؤال من که آیا جوانانی مثل جهانگیر هم از جامعه حذف می شوند و کارشان رو به پایان است، گفت: "من در طول فیلم سعی کردم موضع مشخصی نگیرم، اما باید اعتراف کنم که پلان آخر به هر حال نگاه من بود، چون دهلیز آسانسور نقطه دید واقعی فیلم نیست".

من متأسفانه برای جهانگیر پایان خوبی نمی بینم ولی مطمئنم که آدم های بسیاری مثل او هستند که پایانی چنین تلخ نخواهند داشت و امیدوارم که چنین باشد.

در پایان جشنواره که آراء هیئت داوران اعلام شد، گلشیفته فراهانی، بازیگر فیلم بوتیک، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را از آن خود کرد.

 

     نظر یادتون نره



نوشته شده توسط Sani در دوشنبه 14 دی 1383و ساعت 11:01 ق.ظ
ویرایش شده در - و ساعت -

() نظر






وبلاگ من

  ๐ وبلاگ من
  ๐
ایمیل من
    




بایگانی

 نویسندگان

Sani (6)
سارا (0)


موضوعات

عمومی (6)


 آرشیو

اسفند 1383 (1)
دی 1383 (5)


صفحات





لینكستان

 ◊ Images-&-Gallery

 ◊ Silent Hill





لینكدونی

tataactive (-)
الویس در قلبها زنده است (-)
P30 (-)
رینگ (-)
آرشیو لینكدونی




جستجو

جستجو در بلاگ






خبرنامه






نظر سنجی






آمار وبلاگ

بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
افراد آنلاین : [Online]
ایجاد صفحه : -





قالب توسط :صابر كردستانچی